Kategoria: Blog

Pozycjonowanie organiczne czy linki sponsorowane: co wybrać?

Pozycjonowanie organiczne czy linki sponsorowane: co wybrać?

receCzęsto zgłaszają się do nas klienci, który chcą promować się w wyszukiwarkach, jednak  nie mają pojęcia, jaką formę promocji wybrać: linki sponsorowane Google czy może pozycjonowanie organiczne? Aby rozwiać chociaż trochę wątpliwości w tym temacie, przygotowaliśmy krótkie podsumowanie możliwości, jakie daje obecność w wyszukiwarce Google (w różnej formie) różnego rodzaju firmom.

Zastanawiając się nad najlepszą formą promocji warto odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jaki cel tak naprawdę chcę osiągnąć?
  • Czy chcę sprzedać jak najwięcej moich produktów?
  • Przyciągnąć stałych, powracających klientów do mojej firmy usługowej?
  • A może wypracować pozytywny wizerunek mojej firmy?
  • Zależy Ci na doraźnych efektach promocji, którą chcesz wesprzeć bieżące działania firmy, czy może na stabilnej pozycji w swojej branży i w Internecie?

Ponieważ kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniej strategii do założonych celów i oczekiwać, to te pytania zadajemy naszym klientom na początku współpracy, a odpowiedzi służą nam jako podstawa  analizy potrzeb oraz planowania strategii.

Jeżeli Twoim celem jest osiągnięcie stabilnej i długofalowej obecności w wyszukiwarkach, a Twoja oferta opiera się na produktach i usługach, które nie zmieniają się zbyt często, to warto skupić się na pozycjonowaniu organicznym. Długofalowa strategia i dobór słów kluczowych charakteryzujących Twoją kluczową działalność sprawią, że strona będzie się wyświetlała osobom szukającym usług i produktów, które oferujesz. Pamiętaj, że pozycjonowanie organiczne to długotrwały proces, na którego efekty trzeba czekać zazwyczaj nie krócej niż 3 miesiące, więc nie sprawdzi się jako narzędzie do promocji czasowych wyprzedaży, ofert promocyjnych i okazjonalnych rabatów.

Jeżeli Twoja strategia opiera się na oferowaniu klientom czasowych promocji, rabatów i wyprzedaży produktów, to odpowiednim wsparciem będzie kampania Google AdWords. Dzięki linkom sponsorowanym Twoja strona pojawi się na szczycie wyników wyszukiwania natychmiast po opłaceniu kampanii. Więc jeśli chcesz wypromować wiosenną wyprzedaż lub zniżkę na zabiegi kosmetyczne  okazji Dnia Kobiet, to nie ryzykujesz, że strona pojawi się na wysokich pozycjach dopiero po zakończeniu promocji.

Linki sponsorowane pozwolą Ci precyzyjnie dopasować treść reklamy do aktualnej oferty, promując dzięki temu konkretne oferty skierowane do klientów. Jeżeli Twoim celem jest towarów, linki sponsorowane pozwolą Ci elastycznie zarządzać reklamą w wyszukiwarce. Pozycjonowanie organiczne pozwoli Ci dotrzeć z ofertą sklepu on-line do osób rozglądających się za ogólna kategorią przedmiotów, wyszukując na przykład hasło „buty sportowe”. Skuteczne działania pozycjonerskie sprawią, że Twój sklep pojawi się na szczycie wyników wyszukiwania właśnie na to hasło. Warto jednak być świadomym tego, że klienci sklepów internetowych często szukają już konkretnych przedmiotów, które znają ze sklepów stacjonarnych, rekomendacji znajomych, poleceń z Internetu itp. Warto więc promować sklep internetowy na konkretne hasła: marki i produkty, których szukają klienci. Wypozycjonowanie sklepu na dziesiątki szczegółowych haseł co prawda byłoby możliwe, ale czasochłonne i zdecydowanie nie opłacalne, zwłaszcza biorąc pod uwagę często zmieniającą się ofertę sklepów internetowych.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie aby promować sklep na te hasła przy wykorzystaniu linków sponsorowanych Google AdWords, płacąc nie za obecność sklepu na wysokich pozycjach na te hasła, ale za osoby które zdecydują się kliknąć w reklamę.

Niespodziewana aktualizacja PageRank

Niespodziewana aktualizacja PageRank

prezent googleWłaśnie rozpoczęła się przez niektórych długo oczekiwana aktualizacja wartości PageRank. Co ciekawe ostatnia wypowiedź Matta Cuttsa sugerowała że teraz ani nawet w przyszłości aktualizacja PR może w ogóle nie nastąpić, a już na pewno nie w tym roku. Aktualizacja PR może spowodować na czas odświeżania wartości „zamrożenie” pozycji stron w wyszukiwarce, co może skutkować większymi zawirowaniami po zakończeniu tego procesu.  Obecny update ma być bardzo surowy dla stron z wyższym PR (powyżej 2) i ma przynieść w większości zmniejszenie jego wartości. Jest to swojego rodzaju odpowiedź na sztuczne podnoszenie PR strony poprzez różnego rodzaju zabiegi specjalistów od SEO. Natomiast strony z niższym PR mogą się spodziewać wzrostu ich wartości celem zrównania szans dla stron które sztucznie nie podnoszą swojej wartości. Widać więc że na zbliżające się święta niektórzy dostaną od Google prezent, a niektórzy rózgę.

Aktualizacja Google, czyli Pingwin 2.1

Aktualizacja Google, czyli Pingwin 2.1

pingwinNa początku października Matt Cutts poinformował o rozpoczęciu wdrażania nowej aktualizacji, czyli Pingwina 2.1. Aktualizacja ta ma w znacznym stopniu dotknąć ok 1% wszystkich zapytań w wyszukiwarce. Nowa aktualizacja ma się głównie skupiać na budowaniu sieci back linków oraz na nasyceniu strony słowami kluczowymi. Strony ma których znajduje się treść za bardzo przesycona słowami kluczowymi (keywords) mają dostać ostrzeżenie w postaci spadku pozycji. Dotyczy to głównie stron, na których treści są tworzone głównie pod kątem robotów wyszukiwarek, a nie zawierają treści atrakcyjnych i wartościowych dla realnych użytkowników. Dzięki aktualizacji tego typu strony są jeszcze bardziej piętnowane przez wyszukiwarkę Google.

Pierwsza wersja algorytmu Ping została wprowadzona w kwietniu 2013 r. i w tamtym czasie dotknęła ok. 3.1% zapytań w języku angielskich oraz ok. 5% polskich zapytań. Algorytm Pingwin 2.0 został wprowadzony w drugiej połowie maja 2013r. pod oryginalną nazwą „Webspam Algorithm Update 2.0”. Algorytm ten skupia się na wychwytywaniu takich negatywnych zjawisk jak:

  • Keyword stuffing – jest to zbyt częste użycie tych samych słów kluczowych w treści strony, przez co dany tekst zbyt mało czytelny dla odbiorców, a także nie przedstawia dużej wartości merytorycznej.
  • Nienaturalne linkowanie (programy wymiany linków) – jest to pozyskiwanie odnośników kierujących do strony dzięki korzystaniu z serwisów oferujących kupowanie linków lub nienaturalne dodawanych linków w tekstach pozycjonerskich (tzw. Precle).

Nowe zwierzątko od Google czyli Hummingbird.

Nowe zwierzątko od Google czyli Hummingbird.

hummingbirdPodczas obchodów swoich 15 urodzin Google podało informację o wprowadzeniu nowego algorytmu o nazwie Koliber (ang. Hummingbird). Algorytm ten ma za zadanie zwiększyć szybkość i dokładność zwracanych zapytań w wyszukiwarce. Ich wzrost ma być widoczny nawet o 90%. Koliber jest porównywany do Google Caffeine wprowadzonego w 2010r. Ma jednak na celu odpowiednie sortowanie wyników, a nie tak jak Caffeine przyśpieszenie indeksacji nowych treści. Dodatkowo, w przeciwieństwie do zmian takich jak Panda czy Pingwin, nie jest to częściowa zmiana algorytmu, ale zmiana całego silnika wyszukiwań, z uwzględnieniem dwóch wspomnianych zmian.
Koliber ma za zadanie lepiej i szybciej zrozumieć potrzeby użytkowników wyszukiwarki oraz skuteczniej dopasowywać się do ich lokalizacji, a także dostosowywać się do długich fraz, dzięki lepszej analizie fraz z których składa się nasze zapytanie. W efekcie dla dłuższych fraz powinniśmy otrzymać lepsze rezultaty wyszukań, a nie te które zawierają tylko niektóre frazy z wpisanych przez nas.